Journée d'études "Art and Protest(s)"

Introduction de la Journée d'études

This series of events is mainly intended for Masters’ students in English studies wishing to take the CAPES selective examination in English. The exam syllabus covers five themes, two of which are changed every other year. Two events a year will be organized. The events will be held mostly in English. Undergraduate students in English studies are also more than welcome to attend. This first event took place in February 2021 and was devoted to "Art and Protest(s)". The recordings are now available online.

Flavien Bardet : « Méthodologie des épreuves CLE, EED et EMSP : les pièges à éviter »

À travers deux exemples EED tirés des annales de concours, nous tenterons de mettre en place les stratégies visant à appréhender Art et contestation en évitant les évidences et les pièges liés à cette notion. Fondée sur une pratique des jurys de concours, cette communication vise à répondre aux attentes des candidat.e.s soucieu.xses de cibler les attentes des épreuves écrites et orales.

Corinne Duboin: « Littérature postcoloniale, contestation et écritures en "contrepoint" : V.S. Naipaul et Andrea Levy » 

Nous verrons ici en quoi la littérature postcoloniale des XXe et XXIe siècles est porteuse de « contre-discours » qui contestent les systèmes de pensée et de pouvoir impérialistes occidentaux, qui déconstruisent les représentations identitaires conventionnelles et questionnent les héritages coloniaux. À titre d’illustration, nous exposerons à travers l’étude des fictions de V.S. Naipaul et d’Andrea Levy – respectivement Miguel Street (1959) et Small Island (2004) – comment ces écrivains produisent une écriture polyphonique « en contrepoint » qui offre un renouvellement du regard porté sur le monde. Le texte de fiction devient le lieu d’articulation d’une altérité fondée sur le mélange, le décalage et le franchissement transgressif. L’art de la contestation réside alors dans les tensions à l’œuvre au sein du discours littéraire, la négociation permanente d’une différence où tout se joue dans l’entre-deux, entre rupture et continuité.

Claire Palmiste : “Art and Protest against Racial Segregation in the United States of America”.

The civil rights movement has been thoroughly studied by American scholars (Karson, 2005; Dudley, 1996). Those studies mainly focused on the characteristics and evolution of the movement paying close attention to the major male activists and to the African American women who played a significant part in the movement (Crawford, 1990; Gibson Robinson, 1987). Elizabet Catlett, Norman Rockwell, Julius Bloch and Jacob Lawrence are visual artists who presented a critical view of racial segregation in the USA while it was still in practice. Their involvement in the civil rights movement has been tackled by few scholars. Julie Buckner Armstrong’s The Cambridge Companion to American civil rights movement literature (2015) was a decisive step towards emphasizing these artists’ contributions, through drama and poetry, to the civil rights movement. Makeda Best and Miguel de Baca’s Conflict, Identity, and Protest in American Art (2015) reflects the same concerns but examines also the artists’ responses to other conflicts such as World War II and the Korean War. This presentation purports to review recent literature on visual artists’ contribution to the American civil rights movement in order to determine if the artists developed a specific aesthetic, and if that aesthetic influenced the movement.

Florence Pellegry: “British First Wave Feminism: Art and the right to Vote (1903- 1918)”

Focusing mainly on gaining women the right to vote, British first wave feminists have gone down in history as some of the most noticeable precursors of modern-day political activism. This lecture will look at how innovative this type of militancy was at the time, focusing on the strategies put in place to sensitize millions of men and women to the cause. Exposed to sexism and misogyny, first-wave feminists resorted to a highly recognizable combination of militant activism and visual propaganda. We will look at both recognised works of arts and the myriad of images the militants quite often anonymously produced mostly in the form of witty and sometimes shocking poster designs and postcards.

Guilène Révauger: “Hogarth’s Election Series”

Nous débuterons cette intervention par une introduction de l’œuvre de William Hogarth à travers ses séries satiriques et la peinture de ce qu’il nomme lui-même des « sujets moraux modernes ». Nous procéderons ensuite à la présentation de la méthodologie d’analyse de l’image à laquelle nous aurons recours afin d’étudier The Polling (1758), troisième tableau de la série Humours of an Election illustrant les différentes étapes des élections législatives britanniques de 1754 dans le comté d’Oxfordshire. L’art apparaît ici porteur d’une charge dénonciatrice : la satire sociale permet à l’artiste de révéler la corruption et l’hypocrisie des partis politiques et devient ainsi une satire des mœurs électorales.